czwartek, 26 listopada 2015

Czym jest międzynarodowy rynek?



Jeśli idziesz do supermarketu i jesteś w stanie kupić banany z Ameryki Południowej, brazylijską kawę i butelkę wina z RPA, doświadczasz skutków handlu międzynarodowego.

Handel międzynarodowy pozwala nam poszerzać rynki zbytu dla towarów i usług, które inaczej nie mogłyby dla nas dostępne. To jest powód, dla którego można wybrać pomiędzy japońskim, niemieckim lub amerykańskim samochodem. W wyniku międzynarodowego handlu, rynek zawiera większą konkurencję i tym samym oferuje bardziej konkurencyjne ceny, dzięki konsument może dostarczyć do domu tańsze produkty.

Handel międzynarodowy jest to wymiana towarów i usług między krajami. Ten rodzaj handlu powoduje powstanie gospodarki światowej, w której ceny lub podaż i popytu, wpływają i są zależne od globalnych wydarzeń. Na przykład zmiany polityczne w Azji mogą spowodować wzrost kosztów pracy, a tym samym zwiększenie kosztów produkcji dla amerykańskiej firmy obuwia sportowej z siedzibą w Malezji, co spowoduje wzrost ceny butów tenisowych w lokalnym centrum handlowym. Z drugiej strony, zmniejszenie kosztów pracy, spowoduje możliwość kupienia zapłacenia mniej za swoje nowe buty.

Globalny rynek daje konsumentom i krajom szansę na zdobycie towarów i usług, które nie są dostępne w ich własnych krajach. Prawie każdy rodzaj produktu można znaleźć na rynku międzynarodowym: żywność, odzież, części zamienne, oleje, biżuteria, wina, akcje, waluty i woda. Usługi są także notowane: turystyka, bankowość, doradztwo i transport. Produkt, który jest sprzedawany na rynku globalnym jest eksportowany, a produkt, który jest kupiony na rynku światowym jest importowany. Import i eksport są ujmowane w rachunku bieżącym danego kraju w bilansie płatniczym.



Światowy handel umożliwia bogatym krajom korzystanie ze swoich zasobów – pracy, technologii i kapitału – bardziej efektywnie. Ponieważ kraje są wyposażone w różne aktywa i zasoby naturalne (ziemia, praca, kapitał i technologia), niektóre kraje mogą bardziej efektywnie produkować te same dobra, a więc sprzedać je taniej niż w innych krajach. Jeśli państwo nie może sprawnie produkować elementu, może go uzyskać poprzez handel z innym krajem, który może. Jest to znane jako specjalizacja w handlu międzynarodowym.

Międzynarodowy handel nie tylko powoduje wzrost wydajności, ale również pozwala krajom na udział w globalnej gospodarce, zachęcając do korzystania do możliwości bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ), osoby inwestują wówczas w zagraniczne firmy i inne aktywa. W teorii ekonomii może więc być coraz skuteczniej i łatwiej możemy stać się konkurencyjnymi uczestnikami ekonomicznymi.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz